Over de Nicolaaskerk

De Nicolaaskerk is in 2014 ingrijpend gerenoveerd en gemoderniseerd. Het gebouw is uitstekend geïsoleerd en wordt duurzaam verwarmd met behulp van een warmtepomp. Hierdoor is er in de kerk een constant behaaglijke temperatuur. In de kerk zijn een licht- en geluidsinstallatie en een keuken aanwezig. Tevens is de kerk rolstoeltoegankelijk. De kerk kan gehuurd worden voor bijeenkomsten, feesten en culturele evenementen.

Geschiedenis
Nadat de middeleeuwse voorganger gesloopt was in 1815, werd de kerk herbouwd in 1843. In de loop der tijd is de kerk meermaals gemoderniseerd. Sinds 2013 is de kerk in bezit van Stichting SintJan, onderdeel van Coöperatie Klooster&Buren. De meest recente renovatie, naar een ontwerp van architect Reinier de Gooijer uit Pieterburen, is gereed gekomen in 2021. In de toren, die in bezit is van Stichting Groninger Kerken, hangt een klok uit 1501, van de hand van de beroemde klokkengieter Geert van Wou.

Het orgel van de kerk heeft één klavier en een aangehangen pedaal en is gebouwd door de firma P. van Oeckelen en zonen in 1898 ter vervanging van het orgel van vader Van Oeckelen uit 1847. Hier vindt u een rapport over het orgel van de hand van Hans Fidom, hoogleraar orgelkunde. Op afspraak (via programmering@nicolaaskerk.nu of 06 51 05 65 65) kan het orgel door (amateur)organisten bespeeld worden. Hiervoor wordt een vrije gift voor het orgelfonds gevraagd.

Locatie
De Nicolaaskerk bevindt zich op een verhoogd voormalig kerkhof. De voorganger van de huidige kerk fungeerde als kloosterkerk van het premonstratenzer Oldeklooster te Kloosterburen. Dit klooster werd gesticht in 1175 als dochterklooster van Mariëngaarde te Hallum. Meer over de geschiedenis van de kerk vindt u op Nicolaaskerk (Kloosterburen) – Wikipedia

Organisatie
De kerk is eigendom van Stichting SintJan. Deze stichting is onderdeel van Coöperatie Klooster&Buren. De Nicolaaskerk wordt technisch beheerd door de vrijwilligers van de Coöperatie. Ook de programmering en de exploitatie wordt gedaan door vrijwilligers.

Stichting SintJan heeft een ANBI-status en is zodanig geregistreerd bij de belastingdienst met RSIN nummer 815833465
Hoe de stichting er financieel voorstaat kunt u hier lezen.

Deel deze pagina: