Pick ‘n’ Shovel – Roots en Americana

za 30sep

SintJansstraat 8, Kloosterburen

Midden in het dorp staat de oude Nicolaaskerk. Het is zaterdagavond. Een blinde man speelt een zigeunerwijsje op een concertina. Hij krijgt bijval van een tokkelende banjo, gevolgd door een slide gitaar en een contrabas. Het zigeunerwijsje loopt over in een opzwepende trainsong.  Het publiek wordt, los van tijd en ruimte, meegevoerd op een muzikale treinreis door het zuiden van de Verenigde Staten van weleer. Langs uitgestrekte velden met wuivende katoenplanten, door stoffige dorpjes, langs rivieren en oude vervallen stationnetjes.

De Roots/Americana band Pick’n’Shovel uit Drenthe is in 2019 begonnen met hun “Church Tour” en treden op in oude kerkjes in het land. De band speelt met traditionele folk instrumenten, zoals de busking bands in de straten van Nashville. De metalen slide van de dobro en de tokkelende banjo geven een gruizige, authentieke klank en energieke ervaring: het publiek wil mee doen!

De band Pick’n’Shovel bestaat uit vijf muzikanten die hun sporen ruimschoots verdiend hebben in diverse genres. Ze hebben elkaar gevonden in hun gezamenlijke liefde voor Roots en Americana. Hun individuele muzikale achtergronden, zoals bluegrass, zydeco, blues, jazz, klezmer, country, folk, Beatles en Rock-‘n-roll, komen samen in de unieke Pick’n’Shovel sound.

Pick’n’Shovel speelt eigen repertoire, afgewisseld met Roots- en Americana klassiekers in een nieuwe eigen stijl. De instrumenten, bretels, petjes en de verhalen maken de Roots-ervaring compleet.