Oude Muziek: De sterren van de hemel

zo 09jun

15.00 tot `17.00

Sint Jansstraat 8, 9977 RT Kloosterburen

Alt/mezzo-sopraan Eske Tibben wordt tijdens dit concert door Johan Brouwer begeleid op een kistorgel, gebouwd door de bekende orgelbouwer Winold van der Putten.

Een greep uit het programma: Eske Tibben zingt van J.S. Bach de ontroerend mooie aria ‘Schlummert ein’ uit cantate 82, ‘Ich habe genug’, terwijl het publiek de beroemde ‘Sarabande’ uit de Suite in d-moll van Händel bekend in de oren zal klinken. Het motet ‘Ego sum pauper et dolens’ van Ludovico Viadana (1564-1645) beschrijft de aanroep van de behoeftige mens om de hulp van God. Van Girolamo Frescobaldi (1583-1643) worden vijf verzen van het ‘Magnificat prima’ ten gehore gebracht. Maar is meer!

Alt/mezzosopraan Eske Tibben studeerde klassieke zang aan het Prins Claus Conservatorium te Groningen. Ze is een veel gevraagd soliste, o.a. bij oratoriums van J.S. Bach. Ook zong ze bij de Nederlandse Reisopera. Naast de muziek interesseert Eske zich in biologisch-dynamische landbouw.

Johan Brouwer studeerde orgel en muziektheorie aan het conservatorium in Groningen en klavecimbel in Amsterdam. Hij gaf concerten in Nederland en andere Europese landen. Jarenlang leidde hij het Groninger Barokorkest Collegium Musicum en het Winschoter Kamerkoor. Ter gelegenheid van zijn 80e verjaardag verscheen in september 2023 een dubbel cd: ‘50 years recording Johan Brouwer’.

Dit concert is een activiteit van de 'Culture Club' van Podium Nicolaaskerk