Expositie Jan Dietz – Quilten: een kunst, een kunde

14.00 tot 17.00

In Podium Nicolaaskerk

Sint Jansstraat 8, 9977 RT Kloosterburen

LET OP: EXPO IS I.V.M. VOORSTELLING OP ZONDAG 17 MAART VAN 14.00 - 15.00 UUR EN 17.00 - 18.00 UUR!

Kunstwerken met textiel

In de wereld van patchwork en quilten komen ambacht en creativiteit samen om prachtige kunstwerken te creëren met textiel. Het quilten past Jan Dietz toe op bijvoorbeeld spreien, wand- en tafelkleden; maar ook op kleding, zoals jasjes en giletjes. Ook ontwerpt en maakt hij tasjes, boekomslagen en kussenslopen. Kortom, je kunt het zo gek niet bedenken!

Textielkunsten

Patchwork en quilten zijn twee nauw verwante textielkunsten die teruggaan tot de vroege geschiedenis van de mensheid. Patchwork verwijst naar het creëren van ontwerpen door het combineren van stukjes stof in verschillende vormen en maten. Deze stukjes stof worden met elkaar verbonden door naaien, waardoor intrigerende patronen ontstaan.

Jan Dietz in een zelfgemaakt jasje, terwijl hij met een trui bezig is. Aan de wand hangt ook een van zijn quilts. Foto: Mark Kohn.

Proces

Quilten is het proces waarbij de patchworkstukken aan elkaar worden genaaid om een geheel te vormen. Vervolgens wordt de quilt opgevuld met een laag vulling, zoals katoen, wol of polyester, en wordt het geheel samengebonden met knopen of doorstikt met decoratieve steken. Dit zorgt niet alleen voor extra warmte en comfort, maar voegt ook structuur en textuur toe aan het quiltontwerp.

Dit is een activiteit van de 'Culture Club' van Podium Nicolaaskerk

Terug naar evenementenoverzicht